۲۴ درصد خانوارهای شهری اجاره‌نشین هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی داده‌های گزارش مرکز آمار از متوسط هزینه سالانه خانوار در سال ۹۸ حاکی از آن است که در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری بیشترین سهم با ٤٨.٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده و همچنین در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار روستایی، بیشترین سهم با ٣٠.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

از سوی دیگر بررسی نحوه تصرف مسکن مناطق شهری و روستایی در این سال نشان می‌دهد که بیش از ۲۴ درصد خانوارهای شهری اجاره‌نشین هستند. این در حالی است که این امار در مناطق روستایی بسیار پایین‌تر بوده و حدود ۴.۵ درصد خانوارهای روستایی در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

همچنین این گزارش بیانگر آن است که در سال گذشته ۶۷ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۸۶ درصد خانوارهای روستایی در مسکن‌های ملکی ساکن بوده‌اند. همچنین حدود ۹ درصد خانوارها در مناطق شهری و روستایی در سایر انواع مسکن مانند خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنند.

همچنین با بررسی روند آمار نحوه تصرف مسکن از سال ۹۳ تا سال ۹۸ متوجه می‌شویم که طی این سال‌ها درصد تصرف مسکن ملکی با افزایش روبرو بوده که این معنی خانه‌دار شدن تعداد بیشتری از خانوارها است. به نحوی که در این آمار از سال ۹۳ تا ۹۸ در مناطق شهری ۱.۴ درصد و در مناطق روستایی ۱.۳۹ درصد رشد داشته است.

  • نویسنده: اتاق تحلیل املاک آفتاب
  • تاریخ: 1399/04/08
  • زمان: 17:13

مطالب مرتبط اخبار بازار مسکن

صف سنگین فروش مسکن در بازار

1399/09/03 - 12:36

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در روزهای اخیر در برخی بنگاه‌های مسکن فعال در بعضی از مناطق و محلات شهر تهران حجم فایل‌های فروش مسکن تا ۴ برابر نیز افزایش یافته است.

ادامه مطلب...

بانک‌ها از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند

1399/09/02 - 10:15

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بانک‌ها یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هستند، گفت: دولت مردم را به حال خود رها نکرده است. محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ملی مسکن می‌تواند مشکل مشکل ایران و مستاجران را حل کند.

ادامه مطلب...

بانک‌ها باید ۸۰ درصد بهای مسکن را وام بدهند

1399/08/25 - 12:42

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بازار مسکن بیش از این افزایش قیمت را  تجربه نخواهد کرد و تا زمانی که کشور به این پیشرفت نرسد که حدود ۸۰ درصد  از بهای کارشناسی مسکن باید توسط بانک‌ها یا نهاد‌های تامین کننده مالی  تامین شود...

ادامه مطلب...

ایرانی‌ها مشتریان اول خانه‌های ترکیه

1399/08/06 - 12:56

به گفته مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید ۹۰۸ واحد خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی‌ها، روس‌ها، آذربایجانی‌ها و افغان‌ها در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

ادامه مطلب...

٧٠٠ هزار مستاجر وام اجاره دریافت می‌کنند

1399/08/06 - 12:54

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از ثبت‌نام ۱۹۵ هزار متقاضی جدید وام اجاره بعد از مصوبه تمدید خبر داد و گفت: دولت تا پایان دی ماه به ٧٠٠ هزار متقاضی وام ودیعه اجاره می‌دهد.

ادامه مطلب...

نرخ وام خرید مسکن تغییر می‌کند؟

1399/08/06 - 12:52

وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن باید در شورای پول و  اعتبار مطرح و تصویب شود و در وزارت راه و شهرسازی تمهیداتی را در دست  اقدام داریم تا جایگزین افزایش سقف وام مسکن...

ادامه مطلب...