اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم (بخش دوم)

 ازهدف های اساسی قانون ثبت اسناد و املاك ، حفظ مالكیت مالكان و صاحبان حق نسبت به آنهااست. تا مانع از تعدی دیگران شده  ومالكیت افراد ازامنیت بهره مند باشد. دراین نوشتاربرخی اصطلاحات درقانون ثبت اسناد و املاک که دانستن آن برای همه ما ضروری است شرح داده می شود.

اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم

استعلام ثبت

دفاتر ثبت اسناد رسمی مكلف هستند هنگام انجام هرگونه معامله نسبت به املاك جاری ،قبلا جریان ثبتی آنها را از اداره ثبت محل وقوع ملك بپرسند. هم چنین پاره‌ ای از دستگاههای اجرائی ذیربط و یا مراجع صالحه قضایی نیز در مواقع ضروری و لازم مجاز به استعلام جریان ثبتی املاك جاری هستند.

بازداشت املاك

املاك ثبت شده حسب تقاضای مراجع قضائی ازقبیل محاكم ودادسراهای عمومی وانقلاب وشعب بازپرسی،اجرای ثبت و دادگستری قابل بازداشت می باشند.

رفع بازداشت املاك

املاكی كه حسب دستور مراجع قضایی بازداشت می‌شوند اعم از اینكه دارای سند مالكیت باشند یا نباشند ،طبق دستورهمان مراجع از آنها رفع بازداشت می‌گردد. پس از وصول دستور رفع بازداشت كه معمولا می باید:

  1. دارای مهر و نشان مرجع قضایی باشد.
  2. اشاره به نامه قبلی كه موجب بازداشت شده داشته باشد.
  3. مشخصات كامل ملك شامل پلاک ثبتی و …….. باشد.

اعیان

اعیان در اصطلاح ثبت به آنچه روی زمین ساخته می‌شود اتلاق میگردد گرچه از نظرحقوقی كلمه زمین خود دلالت برعرصه و اعیان می‌کند ولی در موضوع ثبت منظور ازاعیان ساختمان و بنایی است كه  روی زمین(عرصه) بنا می‌گردد.

ماده ۴۵ آئین نامه قانون ثبت

باتصویب طرح‌ هادی و جامع شهر‌ها و نیز دراثرتوسعه و تعریض و ایجاد واحداث معابر و خیابان‌های جدید ،بسیاری ازاملاك درمسیر معابر و خیابانهای جدید الاحداث واقع و گاهی كل ملك و یا دربعضی موارد قسمتی از آن در مسیر معابر مذكور واقع می‌گردند كه در این هنگام ادارات ثبت حسب اطلاع خودشان یا اعلام شهرداری و یا مراجعه مالك موظف به اجرای ماده ۴۵ آیین‌ نامه قانون ثبت می باشند.

دفترچه متمم اسناد مالكیت

دفترچه ای است بهادار كه بعد از پرشدن ستونهای نقل و انتقالات سند مالكیت كه در صفحات آخراسناد مالكیت پیش بینی شده است حسب تقاضای مالك و با رعایت تشریفات به آن ضمیمه می‌گردد.امروزه ازاین دفترچه تقریبا خبری نیست چرا که تمام اسناد تکبرگ شده اند و سابقه ای از مالکان قبلی درآن نیست.

اصلاح حدود

چنانچه دراثرتغییر وضعیت درمجاوران املاك ثبت شده تغییری دروضع حدود اربعه ملكی كه دارای سند مالكیت می‌باشد حاصل شود و یا به عبارت دیگر یك یا چند ضلع ازابعاد ثبت شده‌ که قبلا به پلاك شخصی محدود شده دراثرتغییر وضع مجاوران به كوچه یا گذر محدود شود مالك می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملك تقاضای اصلاح حدود نماید.این موضوع خصوصاً درهنگام اصلاح گذرها و خیابان ها و احداث اتوبانها کاربرد دارد جایی که مالک می تواند یک قطعه زمین بلااستفاده مجاور را از مالک یا شهرداری خریده به ملک خود متصل کند.

ماده ۱۴۹ الحاقی قانون ثبت

بسیار اتفاق افتاده املاكی در گذشته با مساحتی معین مورد معامله واقع شده ولی بعد معلوم شده كه دارای اضافه مساحت است  ، درصورتی که اضافه مساحت ناشی ازتغییر طول وابعاد ملک نباشد، مالک از اداره ثبت محل وقوع ملک درخواست اصلاح مساحت کرده وپس از پرداخت بهای اضافه مساحت (به نرخ روز معامله ) در وجه مالک اولیه یا واریز مبلغ در صندوق ثبت ، سند مالکیت اصلاح می گردد.

اعتبار اسناد مالکیت

اسناد مالكیت صادر شده ازطرف ادارات ثبت همیشه معتبرند و فقط با حكم قطعی مراجع قضایی صالحه یا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قابل ابطال می‌باشند.

  • نویسنده: اتاق تحلیل املاک آفتاب
  • تاریخ: 1399/11/22
  • زمان: 19:01

مطالب مرتبط مقالات آموزشی

درباره حق ارتفاق بیشتر بدانید

1400/04/28 - 11:29

 حق ارتفاق چه حقی است؟ چگونه می توان از حق خود دفاع کرد؟ کدام حقوق جزو حق ارتفاق است ؟ در این مطلب به تمام این پرسش ها پاسخ داده می شود.

ادامه مطلب...

درباره مالکیت ملک مشاعی بیشتر بدانید

1400/03/13 - 12:20

منظور از سبب اشاعه این است که شراکت در مال مشاع چگونه به وجود می آید. این شراکت ممکن است به صورت اختیارى باشد...

ادامه مطلب...

تفاوت فسخ ، تفاسخ و انفساخ در چیست؟

1400/02/28 - 14:51

در قراردادهای ملکی چند اصطلاح حقوقی پرکاربرد وجود دارد و گاهی نیز طرفین قرارداد بسته به توافق و یا شرایط قرارداد درنوشتن قرارداد یا درج درقسمت توضیحات از آنها استفاده  و بعضا بدون اطلاع از معنی و ...

ادامه مطلب...

مبنای محاسبه عمر ساختمان

1400/02/07 - 14:57

یکی از سردرگمی ها و اختلافات اساسی میان خریداران و فروشندگان بر سر محاسبه عمر ساختمان است تا جایی که این موضوع یکی ازمباحث جدی هنگام خرید و فروش ملک بین دو طرف معامله است.

ادامه مطلب...

در مورد سرقفلی و قوانین آن بیشتر بدانید

1400/01/26 - 12:03

هرگاه مالک‌، ملک تجاری خود را اجاره دهد می‌ تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند. همچنین مستاجر می‌ تواند حین  مدت اجاره برای واگذاری حق‌ خود مبلغی را از موجر یا مستاجر...

ادامه مطلب...

ملک های اوقافی

1399/10/24 - 13:04

واژه وقف به معنای ایستادن،توقف ،حبس داد و ستد یک ملک برای بهره مندی ازمنافع آن توسط شخصی دیگر است.چیزی می تواند وقف داده شود که با استفاده ازآن مانند ملک و ساختمان ازبین نرود.

ادامه مطلب...