در مورد سرقفلی و قوانین آن بیشتر بدانید

هرگاه مالک‌، ملک تجاری خود را اجاره دهد می‌ تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند. همچنین مستاجر می‌ تواند حین  مدت اجاره برای واگذاری حق‌ خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت‌ کند ، مگر آن‌ که در ضمن عقد اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب‌ شده باشد.

سرقفلی چیست

در قانون موجر و مستاجر مصوب ۲۶/۵/۱۳۷۶ مواد قانونی زیر به سرقفلی اختصاص داده شده است:

ماده ۶ - هرگاه مالک‌ ، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید می‌تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت نماید. همچنین مستاجر می‌ تواند در اثنا مدت اجاره برای واگذاری حق‌ خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت‌ کند ، مگر آن‌ که در ضمن عقد اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب‌ شده باشد.

  • تبصره 1 - چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار نماید پس از پایان مدت‌اجاره مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی از مالک را ندارد.
  • تبصره 2 - در صورتی که موجر به‌ طریق صحیح شرعی‌ سرقفلی را به مستاجر منتقل نماید ، هنگام تخلیه مستاجر حق‌ مطالبه سرقفلی به قیمت عادله روز را دارد.

ماده ۷ - هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود ، تا زمانی که عین‌ مستاجره در تصرف مستاجر باشد مالک حق افزایش اجاره‌ بها وتخلیه عین مستاجره را نداشته باشد و متعهد شود که هرساله عین‌مستاجره را به همان مبلغ به او واگذار نماید در این صورت مستاجرمی‌تواند از موجر و یا مستاجر دیگر مبلغی به‌عنوان سرقفلی برای ‌اسقاط حقوق خود دریافت نماید.

ماده ۸ - هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک عین‌مستاجره را به غیر مستاجر اجاره ندهد و هرساله آن را به اجاره‌ متعارف به مستاجر متصرف واگذار نماید ، مستاجر می‌ تواند برای‌ اسقاط حق خود و یا تخلیه محل مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه‌ و دریافت نماید.

ماده ۹- چنانچه مدت اجاره به پایان برسد یا مستاجر سرقفلی‌ به مالک نپرداخته باشد و یا این که مستاجر کلیه حقوق ضمن عقد رااستیفاء کرده باشد هنگام تخلیه عین مستاجره حق دریافت سرقفلی‌ را نخواهد داشت‌.

ماده ۱۰ - در مواردی که طبق این قانون دریافت سرقفلی مجازمی‌باشد هرگاه بین طرفین نسبت به‌میزان آن توافق حاصل نشود بانظر دادگاه تعیین خواهد شد.

  • تبصره - مطالبه هرگونه وجهی خارج از این مقررات در روابط ‌استیجاری ممنوع می‌باشد.

ماده ۱۱ - اماکنی که قبل از تصویب این قانون اجاره داده شده‌ اند از شمول این قانون مستثنی و حسب مورد مشمول مقررات حاکم برآن خواهند بود.

ماده ۱۲ - آیین‌ نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه توسط‌ وزارتخانه‌ های دادگستری و مسکن و شهرسازی تهیه و ب ه‌تصویب‌ هیات وزیران خواهد رسید.

ماده ۱۳ - کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو می‌ شود.

  • نویسنده: اتاق تحلیل املاک آفتاب
  • تاریخ: 1400/01/26
  • زمان: 12:03

مطالب مرتبط مقالات آموزشی

درباره حق ارتفاق بیشتر بدانید

1400/04/28 - 11:29

 حق ارتفاق چه حقی است؟ چگونه می توان از حق خود دفاع کرد؟ کدام حقوق جزو حق ارتفاق است ؟ در این مطلب به تمام این پرسش ها پاسخ داده می شود.

ادامه مطلب...

درباره مالکیت ملک مشاعی بیشتر بدانید

1400/03/13 - 12:20

منظور از سبب اشاعه این است که شراکت در مال مشاع چگونه به وجود می آید. این شراکت ممکن است به صورت اختیارى باشد...

ادامه مطلب...

تفاوت فسخ ، تفاسخ و انفساخ در چیست؟

1400/02/28 - 14:51

در قراردادهای ملکی چند اصطلاح حقوقی پرکاربرد وجود دارد و گاهی نیز طرفین قرارداد بسته به توافق و یا شرایط قرارداد درنوشتن قرارداد یا درج درقسمت توضیحات از آنها استفاده  و بعضا بدون اطلاع از معنی و ...

ادامه مطلب...

مبنای محاسبه عمر ساختمان

1400/02/07 - 14:57

یکی از سردرگمی ها و اختلافات اساسی میان خریداران و فروشندگان بر سر محاسبه عمر ساختمان است تا جایی که این موضوع یکی ازمباحث جدی هنگام خرید و فروش ملک بین دو طرف معامله است.

ادامه مطلب...

اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم (بخش دوم)

1399/11/22 - 19:01

 ازهدف های اساسی قانون ثبت اسناد و املاك ، حفظ مالكیت مالكان و صاحبان حق نسبت به آنهااست. تا مانع از تعدی دیگران شده  ومالكیت افراد ازامنیت بهره مند باشد. دراین نوشتاربرخی اصطلاحات در ...

ادامه مطلب...

ملک های اوقافی

1399/10/24 - 13:04

واژه وقف به معنای ایستادن،توقف ،حبس داد و ستد یک ملک برای بهره مندی ازمنافع آن توسط شخصی دیگر است.چیزی می تواند وقف داده شود که با استفاده ازآن مانند ملک و ساختمان ازبین نرود.

ادامه مطلب...