درباره حق ارتفاق بیشتر بدانید

 حق ارتفاق چه حقی است؟ چگونه می توان از حق خود دفاع کرد؟ کدام حقوق جزو حق ارتفاق است ؟ در این مطلب به تمام این پرسش ها پاسخ داده می شود.

 ارتفاق حقی است که  شخصی درملک دیگری دارد. صاحبان املاک می توانند درملک خود هرحقی را که بخواهند به دیگری بدهند در این صورت چگونگی استحقاق ،تابع قرارداد و‌عقدی است که برابرآن حق داده شده است.

هر گاه زمین یا خانه کسی مجرای فاضل آب یا آب باران زمین یا خانه دیگری بوده باشد صاحب آن خانه یا زمین نمی تواند ازآن جلوگبری ‌کند مگر درصورتی که استحقاق نداشتن او معلوم شود.

چشمه واقع شده در زمین کسی ملکیت صاحب زمین است مگر اینکه دیگری نسبت [به آن ] چشمه عیناً یا انتفاعاً حقی داشته‌ باشد.

هر گاه کسی از قدیم درخانه یا ملک دیگری مجرای آب به ملک خود یا حق عبورداشته باشد ،صاحب خانه یا ملک نمی تواند مانع بردن آب از سوی وی یا‌عبور او از ملک خود شود و سایرحقوق ازقبیل حق داشتن در و شبکه و ناودان و حق شرب و غیره را نیز شامل می شود.

اگر کسی حق عبوردر ملک غیرندارد اما  صاحب ملک اجازه این کاررا داده باشد که ازملک اوعبورکنند هروقت بخواهد می تواند ازاجازه  خود برگردد ومانع عبوراو بشود وسایرارتفاقات نیزهمین گونه است .

هیچکس حق ندارد ناودان خود را به طرف ملک دیگری بگذارد یا بدون اجازه ، آب باران  را از بام خود به بام یا ملک همسایه جاری کند و یا بربام او برف بریزد.

  • نویسنده: اتاق تحلیل املاک آفتاب
  • تاریخ: 1400/04/28
  • زمان: 11:29

مطالب مرتبط مقالات آموزشی

درباره مالکیت ملک مشاعی بیشتر بدانید

1400/03/13 - 12:20

منظور از سبب اشاعه این است که شراکت در مال مشاع چگونه به وجود می آید. این شراکت ممکن است به صورت اختیارى باشد...

ادامه مطلب...

تفاوت فسخ ، تفاسخ و انفساخ در چیست؟

1400/02/28 - 14:51

در قراردادهای ملکی چند اصطلاح حقوقی پرکاربرد وجود دارد و گاهی نیز طرفین قرارداد بسته به توافق و یا شرایط قرارداد درنوشتن قرارداد یا درج درقسمت توضیحات از آنها استفاده  و بعضا بدون اطلاع از معنی و ...

ادامه مطلب...

مبنای محاسبه عمر ساختمان

1400/02/07 - 14:57

یکی از سردرگمی ها و اختلافات اساسی میان خریداران و فروشندگان بر سر محاسبه عمر ساختمان است تا جایی که این موضوع یکی ازمباحث جدی هنگام خرید و فروش ملک بین دو طرف معامله است.

ادامه مطلب...

در مورد سرقفلی و قوانین آن بیشتر بدانید

1400/01/26 - 12:03

هرگاه مالک‌، ملک تجاری خود را اجاره دهد می‌ تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند. همچنین مستاجر می‌ تواند حین  مدت اجاره برای واگذاری حق‌ خود مبلغی را از موجر یا مستاجر...

ادامه مطلب...

اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم (بخش دوم)

1399/11/22 - 19:01

 ازهدف های اساسی قانون ثبت اسناد و املاك ، حفظ مالكیت مالكان و صاحبان حق نسبت به آنهااست. تا مانع از تعدی دیگران شده  ومالكیت افراد ازامنیت بهره مند باشد. دراین نوشتاربرخی اصطلاحات در ...

ادامه مطلب...

ملک های اوقافی

1399/10/24 - 13:04

واژه وقف به معنای ایستادن،توقف ،حبس داد و ستد یک ملک برای بهره مندی ازمنافع آن توسط شخصی دیگر است.چیزی می تواند وقف داده شود که با استفاده ازآن مانند ملک و ساختمان ازبین نرود.

ادامه مطلب...