مبنای محاسبه عمر ساختمان

یکی از سردرگمی ها و اختلافات اساسی میان خریداران و فروشندگان بر سر محاسبه عمر ساختمان است تا جایی که این موضوع یکی ازمباحث جدی هنگام خرید و فروش ملک بین دو طرف معامله است. چند نکته روشن در این باره وجود دارد که مبنای اختلاف ها است.

عمر واقعی ساختمان

از نظراغلب کارشناسان ، عمرواقعی ساختمان با اولین پی ریزی و تشکیل فونداسیون آغاز می شود و مبنای محاسبه آن تاریخ صدور جواز و یا پروانه ساختمانی است.

عمر بهره برداری

از زمان نصب انشعابات و امکان سکونت در آپارتمان آغاز شده و معمولاً مبنای محاسبه آن تاریخ نصب کنتورها است.

عمر سندی

از زمان تهیه اسناد شامل پایانکار، صورت مجلس تفکیکی و سند قطعی ملک محاسبه می شود.

هر کدام از این مقاطع سنی چه کاربردی دارند:

با توجه به اینکه عمر مفید ساختمان در ایران حدود ۳۰ سال است محاسبه عمرساختمان ، به تصمیم گیری در مورد خرید آن کمک می کند افزون براین بانک ها و موسسات مالی محدودیت هایی را برای پرداخت وام و تسهیلات بانکی به ساختمان های دارای عمر بیش از۲۰ سال و در پاره ای از موارد ۱۲ سال در نظر گرفته اند.

عمر واقعی ساختمان (تاریخ دریافت پروانه ساختمان) معمولا مورد توجه بانکها و موسسه ها است و مبنای محاسبه عمر ساختمان از نظرآنها است.

عمربهره برداری و سن سندی ساختمان عموماً مبنایی برای نرخ گذاری و اعلام مالکان به خریداران است موضوعی که خریداران باید توجه داشته باشند درخواست کپی پروانه ساختمانی و یا بررسی تاریخ آن است تا فاصله زیادی با تاریخ نصب انشعابات و یا تاریخ سند قطعی وجود نداشته باشد.

  • نویسنده: اتاق تحلیل املاک آفتاب
  • تاریخ: 1400/02/07
  • زمان: 14:57

مطالب مرتبط مقالات آموزشی

درباره حق ارتفاق بیشتر بدانید

1400/04/28 - 11:29

 حق ارتفاق چه حقی است؟ چگونه می توان از حق خود دفاع کرد؟ کدام حقوق جزو حق ارتفاق است ؟ در این مطلب به تمام این پرسش ها پاسخ داده می شود.

ادامه مطلب...

درباره مالکیت ملک مشاعی بیشتر بدانید

1400/03/13 - 12:20

منظور از سبب اشاعه این است که شراکت در مال مشاع چگونه به وجود می آید. این شراکت ممکن است به صورت اختیارى باشد...

ادامه مطلب...

تفاوت فسخ ، تفاسخ و انفساخ در چیست؟

1400/02/28 - 14:51

در قراردادهای ملکی چند اصطلاح حقوقی پرکاربرد وجود دارد و گاهی نیز طرفین قرارداد بسته به توافق و یا شرایط قرارداد درنوشتن قرارداد یا درج درقسمت توضیحات از آنها استفاده  و بعضا بدون اطلاع از معنی و ...

ادامه مطلب...

در مورد سرقفلی و قوانین آن بیشتر بدانید

1400/01/26 - 12:03

هرگاه مالک‌، ملک تجاری خود را اجاره دهد می‌ تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند. همچنین مستاجر می‌ تواند حین  مدت اجاره برای واگذاری حق‌ خود مبلغی را از موجر یا مستاجر...

ادامه مطلب...

اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم (بخش دوم)

1399/11/22 - 19:01

 ازهدف های اساسی قانون ثبت اسناد و املاك ، حفظ مالكیت مالكان و صاحبان حق نسبت به آنهااست. تا مانع از تعدی دیگران شده  ومالكیت افراد ازامنیت بهره مند باشد. دراین نوشتاربرخی اصطلاحات در ...

ادامه مطلب...

ملک های اوقافی

1399/10/24 - 13:04

واژه وقف به معنای ایستادن،توقف ،حبس داد و ستد یک ملک برای بهره مندی ازمنافع آن توسط شخصی دیگر است.چیزی می تواند وقف داده شود که با استفاده ازآن مانند ملک و ساختمان ازبین نرود.

ادامه مطلب...